ЯКИМИ БУВАЮТЬ НЕДОЛІКИ ТОВАРУ

ЯКИМИ БУВАЮТЬ НЕДОЛІКИ ТОВАРУ

Купуючи що небудь ми завжди ризикуємо отримати товар, який не відповідає очікуваній якості або має недоліки, які не дозволяють використовувати його або погіршують його використання або взагалі не відповідають вимогам покупця до товару.

10.03.21

Купуючи що небудь ми завжди ризикуємо отримати товар, який не відповідає очікуваній якості або має недоліки, які не дозволяють використовувати його або погіршують його використання або взагалі не відповідають вимогам покупця до товару. Ця проблема є настільки живою і актуальною, що ми вирішили в ній розібратись.

Цивільний Кодекс України (ЦКУ) та Закон України “Про захист прав споживачів” (ЗУ №1023) мають у своєму арсеналі кілька термінів, які вказують на певну невідповідність продукції встановленим щодо неї законодавчим вимогам.

Від кожного з цих термінів залежить набір прав для покупця та коло обов’язків для продавця.

У ЦКУ та Законі №1023, крім зрозуміти “недолік” та “істотний “недолік”, для позначення неякісної продукції зустрічаються поняття: “істотне порушення вимог щодо якості товару”, “фальсифікована продукція”, “дефектна продукція”, “небезпечна для життя і здоров’я продукція”. Навкруги цих зрозуміти ми і побудуємо наш огляд.

Продукція неналежної якості – термін від якого слід відштовхуватись, щоб розібратись в павутині зрозуміти “належна якість, товару, роботи або послуги”, що наведені в ЗУ№1023.

Згідно п. 13. с. 1 ЗУ №1023

Продукція неналежної якості згідно з ЗУ №1023:

“належна якість товару, роботи або послуги — це властивість продукції, яка відповідає вимогам, установленим для цієї категорії продукції у нормативно-правових актах і нормативних документах, та умовам договору зі споживачем. Будь-яка невідповідність продукції зазначеним вимогам, а також інформації про продукцію, надану виробником (виконавцем, продавцем), вважається недоліком продукції, а продукція відповідно продукцією неналежної якості”.

Продукція неналежної якості поділяється на дві категорії:

  1. продукція у якій виявлено недоліки;
  2. продукція в якій виявлено істотні недоліки.

Якщо встановлено, що продукція має недолік то, згідно ч. 1 ст. 8 ЗУ№1023:

“у разі виявлення у разі виявлення протягом встановленого гарантійного рядок недоліків споживач, в порядку та у рядки, встановлені законодавством, має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару”.

Істотний недолік – недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, який вінік з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з наведених нижче ознак:

а) його взагалі не можна усунути;

б) його усунення потребує понад 14 календарних днів;

в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.

Частіше за все виявити істотний недолік одразу не можливо: спочатку треба виявити просто недолік. Наприклад: праска яка не працює – це недолік чи істотний недолік? Для початку продавець і покупець виходять з того, що це просто недолік. Якщо потім, з’єднання ясується, що недолік усунути не можна взагалі, усунення потребує більше 14 днів, то просто недолік перетворюється в істотний недолік.

В ЦКУ замість поняття “істотний недолік” використовується поняття “істотне порушення вимог щодо якості товару” альо зміст і значення – ті саме, ті ж самі й наслідки: споживач (покупець) має право на розірвання договору і повернення сплаченої грошової суми або заміни товару на такий самий або аналогічний з числа наявних у продавця.

Ті ж саме стосується фальсифікату (фальсифікованої продукції).

Фальсифікована продукція – продукція, виготовлена з порушенням технології або неправомірним використанням знака для товарів та послуг, чи копіюванням форми, упаковки, зовнішнього оформлення, а так само неправомірним відтворенням товару.

Реалізація та можливість реалізації прав споживача (покупця) – залежить від того з чиєї вини вінік недолік.

А з цим критерієм недоліки поділяються на недоліки:

  • що виникли до передачі товару покупцю (якщо продавцем не надавалися гарантії на товар, то обов’язок довести, що недоліки мають такий характер, лежить на споживачі);
  • що виникли після передачі покупцю в результаті порушення ним правил користування або зберігання товару, дій третіх осіб (навести докази цього зобов’язання зобов’язаний продавець, який надав гарантії на товар);
  • недоліки, що виникли, у зв’язку з тім, що продавець не надав покупцю повну і достовірну інформацію про товар (тягар доведення лежить на покупцеві).

В ЗУ№1023 наведено поняття небезпечної продукції:

Небезпечною є продукція, що містить будь-який ризик для життя, здоров’я, майна споживача і навколишнього природного середовища за звичайних умов використання, зберігання, транспортування, виготовлення та утилізації продукції.

Очевидно, що пняття неякісної продукції включає у собі поняття небезпечної продукції, адеж наявність ризику ризику для життя здоров я людей за звичайних умов використання є істотним недоліком продукції, оскільки робить використання продукції неприпустимим.

Поняття “неякісні та небезпечні харчові продукти” потребує окремого вивчення.

Поняття наведений у Правилах роздрібної торгівлі продовольчими товарами”.

До неякісних відносяться харчові продукти та продовольча сировина, якісні показники та споживчі властивості яких не відповідають зазначеним у нормативному документи або нормативно-правовому акті, а також такі, якість яких знизилася в результаті порушення маркування; порушення або деформації тари та окремих одиниць упаковки (крім паперових консервів); наявності сторонніх запахів, ознак намокання, які не становлять загрози для споживачів; наявність сторонніх домішок або предметів, які може бути видалено.

До небезпечних належать харчові продукти та продовольча сировина, показники безпеки яких не відповідають установленим в Україні для цього виду продукції, а також харчові продукти та продовольча сировина, споживання яких пов’язаність язано з ризиком для здоров’я та життя людини, зокрема фальсифіковані, контрабандні, безгосподарні харчові продукти та продовольча сировина, а також ті, які не може бути належний чином ідентифіковано, на які відсутні супровідні документи виробника (власника), що підтверджують їх походження, або документи, що підтверджують їх якість та безпеку; рядків придатності до споживання (використання) яких закінчився; виготовлені із застосуванням не дозволених у встановлено порядку компонентів, харчових добавок, матеріалів, технологій тощо; з явно вираженими ознаками псування та пошкодження гризунами чи комахами.

В ЗУ №1023 зустрічається, також поняття “дефектна продукція”. Але Закон це поняття не розкриває. Мінюст, беручи за основу Великий тлумачний словник, розкриває це поняття наступним чином: до дефектної продукції можна віднести зіпсований чи пошкоджений товар, використання якого є неможливим або неприпустимим відповідно до його цільового призначення, або товар, що не відповідає вимогам, які ставляться до нього.

Цікаве тлумачення “Дефектна продукція” в Директивах Ради Європи № 85/374/ЄЕС від 25.07.85 р. “Про наближення законодавства щодо цивільно-правової відповідальності за дефектну продукцію”. У цьому документи формальним критерієм того, що продукція є дефектною, визнається факт заподіяння шкоди і причинно-наслідкового зв’язку між продукцією та заподіяною особі шкодою.

Інакше кажучи, якщо питання про ті, чі є в продукції недоліки і чи є вони істотними, має значення для визначення, які вимоги може ставити споживач до продавця (іншого суб’єкта), щоб отримати товар належної якості або повернути сплачені за неякісний товар гроші, то про дефектну продукцію йдеться, коли споживач вимагає відшкодувати йому шкоду, заподіяну цією продукцією.

Отже, поняття неякісної продукції охоплює продукцію, яка має недолік чі істотний недолік (при цьому під продукцію з істотним недоліком підпадає небезпечна для життя, здоров’я або майна споживача продукція), а також дефектну та фальсифіковану продукцію.

І насамкінець: Які вимоги споживач при виявленні якогось із зазначених недоліків.

Вид неякісної продукції: Продукція, в якій виявлено недолік.

Споживач має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару;

4) відшкодування збитків (шкоди), заподіяних продукцією.

Вид неякісної продукції: Продукція з істотним недоліком (у тому числі небезпечна для життя, здоров’я, майна споживача продукція, дефектна продукція), фальсифікована продукція.

Споживач має право вимагати:

1) розірвання договору і повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) заміни товару на такий же товар або на аналогічний, із наявних у продавця (виробника), товар;

3) відшкодування збитків (шкоди), заподіяних продукцією.

Коли виникає необхідність проведення експертизи та хто її проводити поговоримо пізніше.

Замовити товарознавчу експертизу або отримати юридичну консультацію можете в компанії Незалежна судова експертиза і оцінка.

Отримати консультацію

Задайте всі питання нашому менеджеру

Бажаєте замовити послугу? Телефонуйте: +38 067 770 77 90, +38 073 770 77 90