ВИДИ ОБ’ЄКТІВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ

ВИДИ ОБ'ЄКТІВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ

Наука та технології розвиваються настільки бурхливо і швидко, що всі фрази об’єкти інтелектуальної власності важко піддаються переліку та систематизації. Але законодавці орієнтовний перелік надають. Законодавець наводити приблизний перелік.

29.06.20

Наука та технології розвиваються настільки бурхливо і швидко, що всі фрази об’єкти інтелектуальної власності важко піддаються переліку та систематизації. Але законодавці орієнтовний перелік надають. Статтею 420 ЦКУ наводитися приблизний перелік. Отже, всі фрази об’єкти інтелектуальної власності розбиті на чотири групи:

 

І ГРУПА. ФРАЗИ ОБ’ЄКТИ АВТОРСЬКОГО ПРАВА, В ТОМУ ЧИСЛІ ФРАЗИ ОБ’ЄКТИ СУМІЖНИХ ПРАВ.

Сюди входять: літературні та художні твори; комп’ютерні програми; компіляції даних (бази даних); виконання; фонограми, відеограми, передачі (програми) організацій мовлення. Більш детальний перелік наведень у ст. 433 ЦКУ і ст 8 Закону № 3792. До нього включили:

  1. літературні письмові твори белетристичного, публіцистичного, наукового, технічного або іншого характеру (книги, брошури, статті тощо);
  2. виступи, лекції, промови, проповіді та інші усні твори;
  3. комп’ютерні програми;
  4. компіляції даних (бази даних), якщо вони за доплатою або впорядкуванням їх складових частин є результатом інтелектуальної діяльності;
  5. музичні твори з текстом і без тексту;
  6. драматичні, музично-драматичні твори, пантоміми, хореографічні та інші твори, створені для сценічного показу, та їх постановки;
  7. аудіовізуальні твори;
  8. твори образотворчого мистецтва;
  9. твори архітектури, містобудування і садово-паркового мистецтва;
  10. фотографічні твори, у тому числі твори, виконані способами, подібними до фотографії;
  11. твори ужиткового мистецтва, у тому числі твори декоративного ткацтва, кераміки, різьблення, ливарства, твори з художнього скла, ювелірні вироби тощо;
  12. ілюстрації, карти, плани, креслення, ескізи, пластичні твори, що стосуються географії, геології, топографії, техніки, архітектури та інших сфер діяльності;
  13. сценічні обробки літературних творів, обробки фольклору, придатні для сценічного показу;
  14. похідні твори;
  15. збірки творів, збірники обробок фольклору, енциклопедії та антології, збірники звичайних даних, інші складені твори за умови, що вони є результатом творчої праці за доплатою, координацією або впорядкуванням змісту без порушення авторських прав на твори, що входять до них як складові частини;
  16. тексти перекладів для дублювання, озвучення, субтитрування українською та іншими мовами іноземних аудіовізуальних творів;
  17. інші твори.

Стаття. 449 ЦКУ і ст. 35 Закону № 3792 наводити фрази об’єкти суміжних прав:

  1. виконання літературних, драматичних, музичних, музично-драматичних, хореографічних, фольклорних та інших творів;
  2. фонограми;
  3. відеограми;
  4. програми (передачі) організацій мовлення.

Для того, щоб результат діяльності людини був визнаний об’єднання об’єктом авторського права, ознакою його має бути творчий характер і об єктивна форма, що забезпечує його відтворюваність. На ідеї, процеси, методи діяльності або математичні концепції як на такі авторські право не поширюється (ч. 3 ст. 433 ЦКУ).

УВАГА! Для виникнення прав на об’єкт авторського права достатня одного факту його створення.

Це означає, що не потрібно проходження будь-яких формальних процедур, реєстрації або іншого оформлення права на нього. Але: береженого Бог береже!!! Тому для спрощення процесу захисту прав на «авторський» об’єкт можна отримати «охоронні» документи (наприклад, свідоцтво, отримане в результаті державної реєстрації авторського права в порядку, затвердженому постановою КМУ від 27.12.2001 р. № 1756).

ІІ ГРУПА. ОБ’ЄКТИ ПАТЕНТНОГО ПРАВА.

Сюди відносять винаходи, корисні моделі та промислові зразки. Об’єднання цих об’єктів в одну групу пояснюється тим, що всі вони охороняються шляхом видачі патенту.

ІІІ ГРУПА. ЗАСОБИ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ УЧАСНИКІВ ЦИВІЛЬНОГО ОБОРОТУ І ПРОДУКЦІЇ, ЯКА НИМИ ВИРОБЛЯЄТЬСЯ 

Сюди віднесено комерційні (фірмові) найменування, торговельні марки (знаки для товарів і послуг), географічні зазначення.

Об’єднує ці об’єкти функція забезпечення індивідуалізації виробників та їх товарів (робіт, послуг).

Їх цінність в тому, що вони прив’язані до конкретного суб’єкта господарювання або товару а не те, що вони результат інтелектуальної діяльності.

УВАГА! Об’єктом знака для товарів або послуг не можуть бути (ч. 2 ст. 5 Закону № 3689):

  • імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР, інших союзних або автономних радянських республік (крім випадків, пов’язаних з розвитком української науки та культури), працювали в радянських органах державної безпеки;
  • найменування СРСР, УРСР, інших союзних радянських республік та похідні від них, назви, пов’язані з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті.

ІV ГРУПА. «НЕТРАДИЦІЙНІ» ФРАЗИ ОБ’ЄКТИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ.

До них належать:

  1. наукові відкриття;
  2. компонування (топографії) інтегральних мікросхем;
  3. раціоналізаторські пропозиції;
  4. сорти рослин, породи тварин;
  5. комерційні таємниці.

Ці фрази об’єкти об’єднання єднуються в одну групу не тому, що вони схожі за правовим регулюванням. Просто наукові відкриття та решту «нетрадиційних» об’єктів не можна віднести до груп, які ми зазначили вище, через їх білі виражені особливості порівняно з усіма іншими об’єктами інтелектуальної власності.

Також варто виділити веб-сайти. Їх можна розглядати як комплекс різнорідних об’єктів інтелектуальної власності (окремо з погляду їх наповнення і з технічного погляду).

УВАГА! Всі фрази об’єкти інтелектуальної власності мають ринкову вартість і є серйозним активом підприємства.

Оцінку об’єктів інтелектуальної власності для їх обліку можете замовити ТУТ

Отримати консультацію

Задайте всі питання нашому менеджеру

Бажаєте замовити послугу? Телефонуйте: +38 067 770 77 90, +38 073 770 77 90